Вплив на прихильність до лікування пацієнтів із артеріальною гіпертензією через врахування їхніх психологічних особливостей. Розбір клінічних випадків
DOI:
https://doi.org/10.30978/UTJ2023-3-53Ключові слова:
артеріальна гіпертензія, психологічні типи, комунікація з пацієнтамиАнотація
Мeта статті — ознайомити кардіологів та лікарів сімейної медицини із сучасними лікувальними підходами, що враховують психологічні особливості пацієнтів. Професійна діяльність лікарів терапевтичного профілю значною мірою (порівняно з хірургічними та анестезіологічними спеціальностями) потребує розвитку комунікативних навиків, оскільки пацієнти відрізняються не лише за клінічними особливостями, а й за психологічними рисами, що виявляються під час діагностики та лікування. Представлено розбір чотирьох клінічних випадків із докладним описом соціально‑демографічних і поведінкових особливостей хворих, які звернулися до кардіолога для корекції медикаментозного лікування. Окрім аналізу скарг, анамнезу й даних лабораторних та інструментальних обстежень, описано типові проблеми спілкування зі «складними» хворими та надано практичні рекомендації. Висвітлено чотири варіанти можливої поведінки пацієнтів, що визначаються їхніми психологічними особливостями та виявляються під час спілкування із лікарями терапевтичного профілю. Як «класичні» обрано психотипи «експресивний», «директивний», «аналітичний» і «дружній». Для двох перших характерною ознакою є наявність високого рівня владності під час спілкування із співрозмовниками, а для двох останніх — низького рівня владності. «Аналітичні» та «директивні» особистості характеризуються значно вищим ступенем самоконтролю порівняно з «експресивними» та «дружніми». Переважно медичні працівники контактують із хворими, які поєднують риси двох психотипів із домінуванням одного з них. Обізнаність лікарів терапевтичного профілю з психологічними особливостями пацієнтів дасть змогу зрозуміти їхні очікування і поліпшити прихильність до фармакотерапії.
Посилання
Abdriakhimova Ts, Mukharovska I, Kleban K, Sapon D, Kalachov O. Osoblyvosti komunikatsii u medychnomu seredovyshchi (metodychni rekomendatsii). Psykhosomatychna medytsyna ta zahalna praktyka. 2020;5(1):e04501212. https://uk.e-medjournal.com/index.php/psp/article/view/212. Ukrainian.
Filonenko MM. Psykholohiia spilkuvannia. Kyiv: Tsentr uchbovoi literatury; 2008.
Hendriks J, Smets EM, Vrielink MR, et al. Is personality a determinant of patient satisfaction with hospital care? Int J Qual Health Care. 2006;18(2):152-8. http://doi.org/10.1093/intqhc/mzi102.
Kretchy IA, Acheampong F, Laryea J, Osafo J, Asampong E, Dickson E. Personality Traits, Clinical Characteristics, and Health-Related Quality of Life of Patients with Hypertension in a Primary Hospital in Ghana. Int J Hypertens. 2019 Jan 2;2019:7489875. http://doi.org/10.1155/2019/7489875. PMID: 30719339; PMCID: PMC6334340.
Larsen LT, Cecchini M. Connective and tactfully tactical: connective tactics and professional. Authority in doctor-patient relationships. Journal Social Science and Medicine. 22 April 2023. http://doi.org/10.1016/j.socscimed.2023.115924.
Redelmeier DA, Najeeb U, Etchells EE. Understanding patient personality in medical care: five-factor model. Journal Gen Intern Med. 2021 Jul;36(7):2111-14. http://doi.org/10.1007/s11606-021-06598-8.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2023 Автори
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.